Своєю «культурною політикою» Росія на окупованих українських територіях прагне переконати жителів окупованих регіонів в тому, що їхня українська ідентичність ніколи не була правдивою, а є лише спотвореним образом «справжнього російського народу». Про це розповіла Голова правління Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська на міжнародній конференції високого рівня «United for Justice. United for Heritage – Об’єднані заради справедливості. Об’єднані заради збереження культурної спадщини», що відбулася 29 лютого в Києві. Захід був присвячений численним випадкам знищення культурної спадщини через російську агресію.
Під час свого виступу Айвазовська презентувала висновки дослідження ОПОРИ щодо «культурної політики» Росії на старо та новоокупованих українських територіях, як після повномасштабного вторгнення, так і з початку війни у 2014 році. У дискусіях про те, як довести вчинення Росією геноциду, переважно наводять аргументи про фізичне знищення, депортації й насилля щодо населення окупованих територій. Однак Росія використовує «мʼяку силу» як доповнення до «жорсткої сили», аби встановити ефективний контроль над окупованими територіями. Русифікація й індоктринація, спрямовані на заперечення ідентичності українців в окупації, — це системний підхід, який може свідчити про намір знищити український народ як такий. Як на окупованих з 2014 року територіях, так і на територіях, окупованих після 24 лютого 2022 року, Росія проводить системну політику знищення української матеріальної та нематеріальної культурної спадщини, і насадження російської натомість. Росія створює на ТОТ умови, за яких стає неможливим зберігати, практикувати та передавати наступним поколінням українську мову, релігію, звичаї, традиції, культуру тощо.
За її словами, Росія проводить системну політику знищення української культури та ідентичності, аби встановити ефективний контроль над окупованими територіями. Першою ознакою системності є – створення місцевого бюрократичного апарату та ухвалення законодавства. Так, протягом лише двох тижнів після проведення у 2014 псевдореферендумів про «незалежність» у так званих «ЛНР» та «ДНР» зʼявились «міністерства культури». У 2015 році в обох «республіках» було прийнято закони «Про культуру», які утверджували контроль окупантів над усіма культурними обʼєктами на ТОТ та визначали основні правила їх роботи. А за кілька днів після псевдореферендумів на «новоокупованих територіях», у жовтні 2022, російська влада оголосила «перехідний режим» інтеграції ТОТ у федеральну політику Росії, який має тривати до 1 січня 2026 р. В рамках цього перехідного режиму має бути створено жорстку вертикаль управління всіма сферами культури — як на рівні прийняття рішень, так і на рівні розподілу ресурсів.
Крім того, усі заклади культури на ТОТ отримують «шефську допомогу» від федеральних закладів культури (майно, обладнання, завезені фахівці, підготовка фахівців за російськими стандартами). У той же час російська влада легалізувала українську культурну спадщину в своєму законодавстві, узаконивши переміщення обʼєктів культурної спадщини без документального сліду. До прикладу, у 2015 році бібліотеки «республік» в середньому отримали близько 170 нових видань, при цьому за цей період «із фондів бібліотек вибуло майже 189 тисяч документів».
Айвазовська наголосила, що російська культурна інфраструктура на ТОТ влаштована таким чином, аби усі демографічні групи на цих територіях мали постійний контакт із російською культурою. Але особлива «увага» окупаційної влади — до дітей.
Зокрема відбуваються такі «культурні практики»:
- Вилучення і знищення української літератури
- Руйнування українських місць пам’яті
- Впровадження російських свят та памʼятних дат
- Вивезення українців із ТОТ на територію РФ
- Класичні культурні події (російське кіно, музеї, «автоклуби»)
- Системна мілітаризація українських дітей, яка відбувається і через навчальні заклади, і поза школою. У школах проходять регулярні «Разговоры о важном» та «Уроки мужества». У позашкіллі діють мілітаризовані організації «Юнармія», «Движение первых» та «Орлята России».
Повний текст дослідження ОПОРИ читайте за посиланням
За словами Генерального прокурора України Андрія Костіна, попередні оцінки збитків, завданих війною культурі України, сягають 19 мільярдів доларів США. Наразі здійснюється понад 60 розслідувань щодо злочинів проти культурної спадщини.
Загалом до міжнародної конференції долучилися понад 400 учасників – провідних фахівців з усього світу задля оцінки масштабів завданих збитків культурній спадщині України та забезпечення притягнення до відповідальності Росії за воєнні злочини. До учасників заходу звернулися Президент Євроюсту Ладіслав Хамран, Міністр юстиції Республіки Польща Адам Боднар, Генпрокурор Румунії Алекс-Флорін Флорента, Генпрокурор Литви Ніда Грюнскене та Генеральний прокурор Латвії Юріс Стуканс. Онлайн виступили Європейський комісар з питань юстиції Дідьє Рейндерс, Гендиректор Директорату з прав людини та верховенства права РЄ Крістос Джакомопулос, Прокурор Міжнародного кримінального суду Карім Хан. А на полях конференції відбулися чотири конструктивні та плідні дискусії. У них взяли участь т. в. о. Міністра культури та інформаційної політики Ростислав Карандєєв, заступниця Міністра юстиції України Ірина Мудра, голова української делегації в ПАРЄ та народна депутатка Марія Мезенцева, американський юрист та радник Міністерства юстиції США Ілай Розенбаум, координатор АСА Клінт Вільямсон із заступником Вейном Джордажем, фронтмен українського гурту «Антитіла» Тарас Тополя, програмний директор Фонду «Відродження» Роман Романов та інші.