У Києві 25-26 вересня відбувся Personal Democracy Forum, щорічна конференція, яка проводиться в багатьох містах по всьому світі та об'єднує топових технологів, учасників кампаній, урядових посадовців, журналістів та науковців для дводенного марафону презентацій, воркшопів та відкриття можливостей для налагодження зв'язків у сфері викликів громадських технологій.

Personal Democracy Forum проводився в Україні уже вдруге. Цього разу учасники форуму сфокусувались як на позитивних тенденціях, так і на можливих ризиках, які можуть з’явитись разом із технологіями.

pdf1

Близько 200 учасників з України, Польщі, Боснії і Герцеговини, Білорусі, Молдови, Казахстану, Угорщини, США, Литви, Німеччини, Румунії, Хорватії, Ізраїлю, Грузії та інших країн дізнались про використання відкритих даних для запровадження більш надійних виборів, електронні інструменти для контролю за владою та бізнесом, як ефективно працювати з місцевою владою над відкриттям даних.

pdf2pdf3pdf4

«Відкриті виборчі дані ще тільки зароджуються. Потрібно буде ще багато цих даних збирати, перш ніж ми зможемо їх гарно використовувати. Чому так важливо знати про вибори? Якщо вони проведені достовірно, то забезпечується мирна передача влади, забезпечується відповідальність влади, можливість переконатись, що обранці правильно нас представляють», - зазначив під час свого виступу представник Національного демократичного інституту (США) Майкл МакНалті.

pdf5pdf6

Аналітик Громадянської мережі ОПОРА Олександр Клюжев розповів про безпеку та приватність щодо персональних даних громадян, згадавши український досвід.

«Наприкінці 2015 року в межах ініціативи щодо протидії зловживанням з боку громадян було внесено декілька коротких змін до законодавства. Ці зміни обмежувались двома реченнями: «Міністерство фінансів України отримує доступ до банківської таємниці і персональних даних громадян». І вже з лютого 2016 року є два речення: «Уряд оформлює підзаконні акти». На жаль, і урядові постанови не відповідали на основні питання, які стоять перед захистом персональних даних, щодо яких громадян збирається інформація, з якою метою збирається і як буде використовуватись, наскільки часто щодо громадян збирається інформація і власне, що з цими даними буде далі... Після прийняття цієї нормативної бази (цей процес я можу назвати таким простим банальним словосполученням «Мінфін хоче знати все, щоб попередити масові зловживання з боку громадян») лунали поодинокі голоси заперечення, що в цих умовах неможливо забезпечити захист громадян, їх прав, немає системи контролю, неможливо зрозуміти, на яких принципах здійснюється ця перевірка і як це вплине на самого громадянина. Але на всі ці зауваження були слова, красиві і правильні, вони дуже резонували в громадянському суспільстві: «ми маємо політичну волю», «ми будемо змінювати ситуацію», «ми гарантуємо конфіденційність», «ми гарантуємо захист персональних даних громадян». Але є банальна істина: слова не є гарантією у відносинах з державою», - сказав він.

Космін Пожерану (Funky Citizens) поділився з учасниками досвідом використання соціальної мережі Фейсбук як медіа під час заворушень у Румунії, Денис Бігус із Канцелярської сотні  запевнив, що благодійність може бути веселою, а представниця Electronic Frontier Foundation Джилліан Йорк розповіла, кому належить Інтернет.

pdf8pdf9pdf10

У своєму заключному слові координаторка виборчих та парламентських програм Громадянської мережі ОПОРА Ольга Айвазовська зазначила:

«Найбільше сьогодні завдання активних, молодих активістів, тих людей, які хочуть використовувати технології - знайти «золоту середину» між технофілами та технофобами. У мене є природний життєвий приклад того, що відбувається в Україні навколо електронного голосування на виборах. Технофіли скажуть, що це єдиний інструмент і засіб подолати будь-які фальсифікації, швидко отримати результат, який не буде змінений, тому що він швидко надійде в систему, його проаналізують, приймуть і таке інше, що це відповідь на будь-який адміністративний ресурс, підкуп виборців та інших речей, які поки що існують в нашому суспільстві. А технофоб скаже: ніколи не можна віддати всю повноту влади як інструмента технологіям в темі політичних і виборчих процесів, тому що те, що є на папері, набагато важче змінити або знищити, зважаючи на розповсюдження цих паперів, ніж у великій базі даних системи, в яку будуть надходити результати».

pdf12pdf11

Під час другого дня 26 вересня гості PDF взяли участь у воркшопах, навчились працювати з реєстрами, робити виборчі дані зрозумілими та дізнались про новації в антикорупційному законодавстві. Зокрема, під час воркшопу "Робимо виборчі дані зрозумілими: аналіз і візуалізація" Майкл МакНалті (Національний демократичний інститут, США) розповів про основні етапи, які потрібно враховувати під час використання виборчих даних.

pdf13pdf16pdf15

Personal Democracy Forum Ukraine був організований Громадянською мережею ОПОРА, TransparenCEE, TechSoup, ePaństwo Foundation в співпраці з ОБСЕ/БДІПЛ та ПРООН за підтримки USAID Ukraine.